1. kommunikasjon, språk og tekst
2. Natur, miljø og teknologi
Rammeplanen sier at innen natur, miljø og teknikk skal barna bli kjent og få forståelse for planter, dyr, landskap, årstider og vær. I Nøtteliten familiebarnehage vil vi jobbe med dette blant annet ved å gi barna muligheten til å være ute i all slags vær på barnehagens område eller i nærmiljøet.
Målet er å
● legge tilrette for at barna skal like å være ute
● gi erfaringer med hva som skjer i naturen til ulike årstider
● lage mat ute sammen med barna, spise ute
● la barna utforske naturen – dyr og planter, jord og stein, vann og is
● lære barna miljøbevissthet (sortere papir, glass, plast o.l, ikke kaste boss i naturen)
3.Etikk, religion og filosofi:
Vi vil nevne at vi vil gi anledning til å tenke og undre, snakke om hendelser i verden og i hverdagen, og sammen finne gode alternativer og løsninger når det har vært en konflikt mellom barna.
Vi kan synge kristne barnesanger og bordvers i tillegg til andre barnesanger. Vi markerer de kristne høytidene og på stor avdeling snakker vi om ulike religioner i ulike land, i forhold til hvilket land som har fokus den måneden.
4. Kropp, bevegelse mat og helse:
5. Kunst, kultur og kreativitet:
- farger og maling,
- myke materialer som tøy og tråd og verktøy som vev og nål.
- materiale som lar seg forme, som leire og trolldeig.
- dramatisering av ulike eventyr og historier.
- ulike musikkinstrument.
6. Antall, rom og form:
Barn er tidlig opptatt av tall og telling, de utforsker rom og form og er på jakt etter sammenhenger. Gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter utvikler barna sin matematiske kompetanse. Vi vil gi dem erfaring med antall og form ved å tilby dem leker som f.eks puslespill og puttekasse med ulike geometriske former. Vi vil også samtale med barna om antall, rom og form, og la dem bli kjent med tallene som symboler.
7. Nærmiljø og samfunn:
Barns medvirkning i det indre liv i barnehagen kan være første skritt for å få innsikt og erfaring med deltakelse i storsamfunnet. Barna skal få lov til å være med å ta avgjørelser i barnehagen. Det vil ikke si at vi kommer til å spørre barna: «Vil du ha på lue?», men «Vil du ha på den røde eller den grønne lua?» Barna erfarer slik at de kan være med å påvirke sin egen hverdag og oppvekst. Vi vil bruke nærmiljøets ressurser der det er mulig, og besøke for eksempel skole og kirke.